ساعات کار شرکت روزهای شنبه تا پنجشنبه از 8 صبح تا 4 عصر
Blog

عملکرد سنسور تصویر در دوربین مدار بسته به چه شکل است؟

سنسور تصویر دوربین مداربسته چیست؟
حسگر تصویر یا همان سنسور تصویر در دوربین مداربسته یک قطعه الکترونیکی است که تصاویر دوربین دریافت می کند و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. داخل هر دوربین مداربسته قطعه ای سخت افزاری به نام حسگر تصویر وجود دارد که نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل میکند. دوربین مداربسته از این طریق قادر به ضبط تصاویر دیجیتال می باشد.

عملکرد سنسور تصویر در دوربین مدار بسته به چه شکل است؟

سنسور تصویر از یک صفحه سیلیکونی متشکل از تعدادی فتوسایت که روی سطح آن قرار دارند ساخته شده است. فتوسایت ها به نور حساس هستند. پس از دریافت نور آن را جذب کرده و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند. آنها به کمک فیلتر رنگی که بر روی سطح آنها قرار دارد، قادرند تصاویر رنگی از محیط ارائه کنند.
کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تا حد زیادی به اندازه ی سطح سنسور و تعداد فوتوسایت هایی که روی سطح آن قرار دارند بستگی دارد. به طور کلی هرچه سطح سنسور بزرگ تر باشد، کیفیت تصویر دوربین مداربسته هم بهتر خواهد بود.

انواع سنسور تصویر دوربین مداربسته
در حال حاضر دو نوع سنسور تصویر CMOS و یا CCD رایج ترین سنسورها در دوربین مداربسته میباشند. به طور معمول از حسگر تصویر CCD در دوربین های معمولی و از CMOS در دوربین های پیشرفته و صنعتی استفاده می شود.

تفاوت حسگر تصویر CMOSو حسگر تصویر CCD

• اصلی ترین تفاوت در سنسور CMOS و سنسور CCD در شیوه ی خواندن اطلاعات می باشد. در سنسور CCD، پیکسل ها پس از دریافت نور آن را به لبه تراشه می رسانند تا از آنجا منتقل گردد اما در سنسور CMOS خود پیسکل ها نور را منتقل می کنند.
• حساسیت نوری تفاوت دیگر بین آن دو سنسور است. سنسور تصویر CCD دارای حساسیت نوری بیشتری نسبت به سنسور تصویر CMOS می باشد و قادر است در شرایطی با نور کم تصاویر بهتری را ارائه کند.
• سرعت تشکیل تصویر، سرعت تشکیل تصویر در حسگر CMOS بیشتر از CCD می باشد. به همین دلیل برای دوربین مداربسته با فریم ریت بالا سنسور CMOS مناسب تر می باشد.
• سنسور تصویر CCDبه دلیل قطعات الکترونیکی بیشتری که در آن به کار برده می‌شود مصرف برق بیشتری دارد اما سنسور تصویر CMOSمصرف برق کمتری داشته و به صرفه‌تر می باشد.

دسته بندی انواع CCD
1. تفکیک پذیری: تفکیک پذیری یا رزولوشن یکی از اصلی ترین خصوصیات یک CCD است. این تفکیک پذیری در دوربین های آنالوگ با تیوی لاین نشان داده می شود. برای مطمئن شدن از تیوی لاین یک CCD میتوان از روی کاتالوگ ICهای روی چیپ تفکیک پذیری قابل پشتیبانی آنها را پیدا کرد.
2. اندازه: اندازه CCD دومین خصوصیت با اهمیت آن است. در دوربین های مداربسته رایج ترین اندازه CCD “1/3 (یک سوم اینچ) است. باید بدانید که CCDها در اندازه های دیگر نیز مانند ½” ¼” و … تولید می شوند. در زمان انتخاب لنز دوربین حتما به اندازه CCD آنها توجه داشته باشید.
3. تولید کننده: بزرگترین تولید کننده CCD های دوربین های موجود در ایران شرکت Sony و Sharp است. گذشته از این دو شرکت برخی شرکت های بزرگ تولید کننده دوربین مداربسته خود اقدام به طراحی وتولید CCD ها خود می کنند.
4. سری و نوع: هر شرکت تولید کننده CCD، CCDهای خود را در چند طبقه قرار می دهد. برای مثال سونی CCDهای خود را در سری مختلف مانند Super HAD، Effio و … طبقه بندی می کند. هر یک از این سری ها دارای خصوصیات خاصی نسبت به دیگری هستند.

نظر خود را ارسال کنید

مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0