ساعات کار شرکت روزهای شنبه تا پنجشنبه از 8 صبح تا 4 عصر
Blog

شناسایی چهره حتی با وجود ماسک

شناسایی چهره حتی با وجود ماسک به چه شکل است؟

فناوری‌های احراز هویت بیومتریک، در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد. یکی از مهمترین آنها، تشخیص چهره در سازمان ها و ادارات است. این عمل معمولا با مقایسه چهره با داده های موجود در پایگاه داده جهت تشخیص و مطابقت چهره صورت میگیرد. با این حال، یک اشکال عمده در این روش، اختلالات ناشی از عینک، ماسک و حتی تغییر مدل موها بود که با پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه نظارت تصویری این مشکل کاملا رفع شده است.

نحوه شناسایی سیستم با وجود ماسک

نحوه عملکرد این سیستم  بسیار جالب است. به طور کلی الگوریتم ‏های تشخیص چهره برای شناسایی افراد بر اساس جنبه‏ های هندسی صورت، انجام می‏گیرد. ماسک صورت بخش بزرگی از آنچه الگوریتم سعی در تجزیه و تحلیل دارد، یعنی بینی و دهان را پنهان می‏کند. ولی این تکنولوژی از شبکه‌ای از نقاط مادون قرمز برای اندازه‌گیری شکل فیزیکی چهره کاربر استفاده می‌کند. سیستم‌های مدرن تشخیص چهره تا حد زیادی از مناطق اطراف چشم‌ها استفاده می‌کنند و این امر باعث جبران تشخیص نقاط زیر ماسک میشود. برای این کار از عکس‏ های ارسالی افرادی که صورت آن‏ها با ماسک پوشیده، استفاده می‏کنند و از آن‏ها برای ساخت پایگاه داده تصاویر در جهت بهبود عملکرد الگوریتم‏ های تشخیص چهره استفاده می‏کنند

تجزیه و تحلیل‏های شناسایی چهره با ماسک

ینکه تا چه اندازه ماسک ‏های صورت می‏توانند، الگوریتم‏ های شناسایی چهره را تغییر دهند بسیار اهمیت دارد. همچنین انستیتوی ملی استاندارد و فناوری اظهار کرد رقابت بر روی پیشرفت فناوری شناسایی چهره با ماسک مدت کوتاهی است که در حال انجام است و محققان انتظار دارند که این فناوری در شناسایی چهره با ماسک پیشرفت زیادی خواهد کرد و این انستیتو قصد دارد الگوریتم‏ های بیشتری را به روز رسانی کند تا چهره افراد را که با ماسک پوشیده شده، شناسایی کند.

در نسخه بهبود یافته این سرویس که اخیرا توسط تیم تحقیق و توسعه سپیدسیستم ارائه شده است، این الگوریتم‌ها قادرند تصاویر چهره افراد دارای ماسک را نیز به درستی شناسایی کند.

جدیدترین و پیشرفته ترین روش های تشخیص صورت با ماسک، با استفاده از یادگیری عمیق (deep learning) طراحی شده است. از معروف ترین الگوریتم های پیشرفته تشخیص شی در یادگیری عمیق می توان به:  YOLO v3،YOLO V4  و R-CNN سریع اشاره کرد.

نظر خود را ارسال کنید

مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0