ساعات کار شرکت روزهای شنبه تا پنجشنبه از 8 صبح تا 4 عصر
Blog

سیستم کنترل تردد

مقدمه:

گسترش و پیشرفت سیستم های فناوری اطلاعات در سازمان ها، صنایع و شرکت ها، نیاز به سیستم های هوشمند کنترل افراد، خودروها و پروسه های متفاوت را هر روز جدی تر می سازد. کنترل تردد یا کنترل دسترسی به معنی اجازه ورود یا عدم ورود یک شخص یا خودرو، از یک مانع فیزیکی مانند در و مانع غیر فیزیکی همچون گذرگاه نوری می باشد. همچنین به معنای مدیریت و کنترل تردد یا دستیابی به یک منبع و گرفتن سرویس از آن می باشد که می تواند داخل یک ساختمان، یک محدوده خاص از آن ساختمان یا حتی تعدادی از ساختمان های وابسته به یک منطقه باشد. این سیستم از دو قسمت که شامل نرم افزارها و سخت افزار ها و قسمت فیزیکی که شامل گیت ها و درهاست، تشکیل شده است. سیستم های کنترل تردد با امکان فرمان دادن به گیت های کنترل تردد و قفلهای برقی، امکان اجرای سیستم امنیتی جامع را در هر ساختمانی امکان پذیر میسازند.
این سیستم ها دارای ویژگی های زیر میباشند:

1- کلید های الکترونیکی به سختی کپی و تکثیر میشوند:

درحالی که کلیدهای فیزیکی به راحتی کپی و تکثیرمی شوند، کلیدهای الکترونیکی بسیارسخت و در بیشتر مواقع غیر قابل کپی می باشند. این سبب می شود که محیط دارای امنیت بیشتری باشد. همچنین با تغییر کاربران یک قسمت ، دیگر مجبور به تغییر قفل آن قسمت نخواهیم بود.

2- کلیه ترددها ثبت و ضبط می شوند:

با یک سیستم کنترل دسترسی، شما میتوانید تمام رفت و آمدهای انجام شده در حیطه مورد نظر را در هر زمان دلخواه بررسی کنید. این یک ابزار ارزشمند برای رسیدگی و ردیابی عوامل یک خراب کاری احتمالی می باشد. همچنین می توان کارمندان را از نظر محدودیت تردد در بازه های زمانی مختلف تقسیم بندی کرد.

3- قابل تنظیم برای هر نفر:

این سیستم، این توانایی را به شما می دهد که سطح دسترسی هر یک از کارمندان را برای زمان های دلخواه تنظیم کنید.

4- قفل های الکترونیکی از راه دور قابل کنترل هستند:

اگر مجبور باشید قفل محدوده ای که دور از دسترس شماست را کنترل کنید این سیستم این قابلیت را دارد تا بتوانید از پایانه مرکزی به صورت کنترل از راه دور فرمان خود را اعمال کنید.

انواع سیستم های کنترل تردد:

کنترل تردد افراد:

شناسایی و کنترل افراد به عنوان پرسنل و مراجعه کننده ها به صنایع، سازمان ها و شرکتها یکی از دغدغه های اصلی مدیریت حفاظت و حراست می باشد. برای کنترل تردد از تکنیک ها و روش های مختلفی استفاده میکنند که هر کدام به جای خود حائز اهمیت هستند.

– شناسایی بیومتریک افراد: شناسایی بیومتریک به تکنولوژهایی برای اندازه گیری و آنالیز مشخصات بدن افراد برای تشخیص هویت اشاره دارد و در این قسمت افراد فقط از طریق اسکن
اثر انگشت و عنبیه چشم شناخته می شوند.

– شناسایی با کارت شناسایی هوشمند: یکی از راه های شناسایی افراد ،شناسایی با کارت های هوشمند است که ما از کارت های RFID برای شناسایی کاربران استفاده می کنیم.

– شناسایی با کلمه عبور اختصاصی: همچنین می توان برای شناسایی افراد، از کلمات عبور اختصاصی برای هر کاربر استفاده کرد.

کنترل تردد خودرو:

یکی از بهترین روش هایی که برای کنترل تردد خودرو مطرح می شود روشی است که در آن وسایل نقلیه از مسیرهای ویژه و مخصوص عبور میکنند و بعد از تعیین هویت خودرو بر حسب اینکه اجازه ورود را دارند یا خیر ، مجوز ورود به آنها داده می شود و یا از آنها گرفته می شود. این تشخیص هویت خودرو به وسیله گرفتن مشخصه از خودرو و فرستادن آن به قسمت پردازشگر مرکزی و بعد، بررسی تطابق با مشخصات ذخیره شده موجود در بانک اطلاعاتی، انجام میشود و درباره مجوز ورود تصمیم گرفته می شود. در صورت مجاز بودن، خودرو می تواند وارد محوطه شود و در غیر اینصورت خودرو مجاز به ورود نمیباشد.

دستگاه های کنترل تردد به دو گروه تقسیم میشوند:

– دستگاه کنترل تردد مستقل (stand a lone)
– دستگاه کنترل تردد تحت شبکه ( networkable)

دستگاه کنترل تردد مستقل:

در این سیستم ها، مراکز کنترل (یا کارت خوان ها) به تنهایی و بدون نیاز به نرم افزار مرکزی، فرمان های لازم را دریافت و یا صادر می کنند. این مراکز کنترل دارای حافظه داخلی برای ثبت بانک های اطلاعاتی پرسنلی و رخداد وقایع و ترددها می باشند. برنامه ریزی این سیستم ها از طریق کیپدهای کارت خوان یا توسط کامپیوترهای قابل حمل و نقل، و برداشت اطلاعات آن از طریق ارتباط مستقیم یا پرینتر عملی می باشد. این سیستم ها به علت محدودیت های برنامه ریزی و مشکلات جانبی از جمله اتلاف وقت زیاد برای گزارش گیری، فقط برای تعداد محدودی درب با فاصله کم از همدیگر پیشنهاد می شوند. از ویژگی های این سیستم ها میتوان به سهولت و سرعت در نصب و راه اندازی آنها و از معایب آنها میتوان به محدودیت در تعداد درب ها و عدم امکان شبکه شدن سیستم و عدم توسعه پذیری و عدم امکان تلفیق سیستم با سیستم های حفاظتی دیگر نظیر اعلام خطر با مدار بسته اشاره کرد.

دستگاه کنترل تحت شبکه:

در این سیستم ها، قلب سیستم از یک کامپیوتر مرکزی و نرم افزار هوشمند تشکیل شده است. این سیستم ها بر مبنای پارامترهای زیر انتخاب میشوند:

ساختار سیستم: چگونگی قرار گرفتن درب ها کنار هم و چگونگی شبکه شدن آنها با در نظر گرفتن فاصله ها.

عملکرد مورد نیاز: ورودی و خروجی های سیستم، سیستم های جانبی مورد نیاز مثل کنترل هشدارهای سیستم اعلام خطر، کنترل آسانسورها و ثبت ورود و خروج پرسنل ها و …

ابعاد سیستم: تعداد درب ها، کارت خوان ها و …

تعداد اپراتورهای استفاده کننده: در قالب شبکه و با درنظر گرفتن تفکیک وظایف

نوع کارت خوان ها: کارت خوان های مغناطیسی، بدون تماس، مادون قرمز، بیومتریک (مانند کنترل از طریق اثر انگشت و یا مردمک چشم)، کیپدها و کلیدهای فشاری

نوع درب ها: لولایی، کشویی، تعداد لنگه های درب و…

مهم ترین ویژگی سیستم کنترل تردد شبکه پذیر، توانایی اپراتور بر روی کنترل موردی وضعیت وقایع و رخدادها و برنامه ریزی سریع آن می باشد و از ویژگی های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

– ثبت کلیه وقایع با نگاه ویژه به هشدارها
– نمایش هم زمان وقایع با اولویت های تعیین شده
– کنترل مستقیم درب ها (گیت ها، موانع، دوربین ها، سیستم های اعلام خطر، قفل ها و…) توسط اپراتور کامپیوتر
– تعریف بازه های زمانی گوناگون برای رفت و امد کاربران مختلف (نظیر شیفت های کاری(
– ایمنی بالا برای دسترسی به نرم افزار و کل سیستم عملکرد مراکز کنترل، به طور مستقل و بدون نیاز به کامپیوتر در صورت نیاز
– امکان غیر فعال کردن کامل سیستم در شرایط بحران نظیر آتش سوزی

ویژگی های فوق موجب آن می گردد که در پروژه های متوسط و بزرگ از سیستم های کنترل تردد شبکه پذیر استفاده شود.

نظر خود را ارسال کنید

مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0