ساعات کار شرکت روزهای شنبه تا پنجشنبه از 8 صبح تا 4 عصر
Blog

سیستم اعلام سرقت

سیستم دزدگیر اماکن یا intruder alarm system ، یک سیستم نظارتی-حفاظتی- امنیتی است که برای جلوگیری از ورود سارقین و اعلام سرقت در اماکن صنعتی، تجاری، اداری و یا مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه:

اولین هشدار دهنده سرقت جهان را مخترع دزدگیر اماکن، آگوستوس راسل پاپ که در سامرویل بوستون سکونت داشت، در ۲۱ ژوئن سال ۱۸۵۳ به نام خود ثبت کرد. تا آن زمان مخصوصا در اروپا، مردم برای اطلاع از حمله سارقان، در اطراف منازل خود از پرندگان اهلی خانگی مانند غاز و خروس نگهداری میکردند. بعد ها، از سگ های نگهبان و هشدار هایی از جمله زنگ های مکانیکی نیز برای برقراری امنیت بیشتر، استفاده میکردند.
به طور کلی نحوه کار سیستم دزدگیر اماکن، این گونه میباشد که به محض ورود به حریم خصوصی و یا شکستن قفل، به صورت آژیر و هشدارهای امنیتی، این عمل غیرقانونی را اعلام می کند.

اجزای تشکیل دهنده این سیستم:

پنل مرکزی:

قسمت اصلی و مغز دستگاه سیستم دزدگیر اماکن همین قسمت است. این پنل میتواند سیگنال های ورودی را بخواند، وضعیت روشن یا خاموش بودن و ورود غیر مجاز افراد را در پنل تشخیص دهد.
پنل های مرکزی دزدگیر اماکن به دو دسته تقسیم می شوند.یک دسته، دزدگیر با تلفن کننده سیم کارتی و دسته دیگر، دزدگیر با تلفن کننده خط ثابت. پنل های خط ثابت قابلیت تماس با موبایل و تلفن مخاطبین را دارند ولی مزیت پنل های سیم کارتی این است که علاوه بر توانایی تماس با مخاطبین، قابلیت ارسال پیام کوتاه به گوشی موبایل را هم دارند. شرکت های سازنده دزدگیر زیادی داریم که هر شرکت، طراحی پنل های مرکزی خود را دارد. در برخی شرکت ها، تلفن کننده در همان پنل مرکزی قرار دارد ولی در برخی دیگر، تلفن کننده جدا از پنل میباشد و در کنار آن نصب می شود.
اگر از نظر امنیتی بخواهیم بررسی کنیم که کدام پنل دارای امنیت و حفاظت بالاتری میباشد میتوانیم بگوییم دزدگیرهایی با تلفن کننده سیم کارتی ! زیرا سارقین با قطع خط تلفن، امکان تماس با مخاطب را از پنل میگیرد ولی دزدگیرهای سیم کارتی، این امکان را نمیدهند که بتواند رابطه بین پنل مرکزی و مخاطبین را قطع کند.

سنسور حرکت، چشمی یا دتکتور ها:

سنسورها در اطراف و یا داخل مکان مورد نظر نصب شده و هر گونه اقدام به ورودی که مجاز نباشد را شناسایی می کنند. معمولا سنسورها و چشمی ها را در محل هایی مانند ورودی درب اماکن، روبه پنجره ها و سایر محل هایی که امکان ورود غیر قانونی در زمان تعطیلی فروشگاه، سازمان و … و جود دارد، نصب میکنند تا بلافاصله بعد از تشخیص حرکت در هرکدام از محل های یاد شده، سیستم اعلام سرقت را فعال کنند. سنسورها با توجه به مدل های مختلفی که دارند، هر کدام دارای یک محدوده و زاویه دید هستند. اما بطور کلی چشمی ها دارای محدوده دید 8 تا 10 متر و زاویه دید بین 100 تا 120 درجه هستند. و هر چقدر فرد یا جسم متحرک به چشمی نزندیکتر باشد، میزان حساسیت چشمی نیز بالاتر است.

انواع سنسورهای حرکتی:

– Pir های مادون قرمز:
سنسورهای حرکتی مادون قرمز پسیو از دو قسمت تشکیل شدند که به امواج مادون قرمز حساس هستند.به دلیل اینکه تشخیص حرکت مهم میباشد، سیگنال دریافت شده توسط سنسورPIR ، تفاوت بین سطوح مادون قرمز که در هر قسمت تشخیص داده شده است را نشان می دهد. یعنی تا زمانی که هر دو قسمت سنسور، میزان برابری از امواج مادون قرمز را تشخیص می دهند، سنسور حرکتی هیچ گونه حرکتی را تشخیص نمیدهد. اما اگر یکی از دو قسمت، میزان متفاوتی از سطح IR را شناسایی کند، خروجی سنور تغییر میکند و سطح ولتاژ low یا high می شود.

– سنسورهای مایکروویو:
عملکرد این ماژول اینگونه میباشد که زمانی تغذیه به آن وصل میشود، امواجی با فرکانس بالا ارسال می شوند. این امواج در صورت برخورد با اجسام ، بازتاب میشوند و به سمت گیرنده ی ماژول برمیگردند. امواج باز تابیده شده در ماژول، با فرکانسی که توسط میکسر ارسال میشود در هم ضرب شده و یک سیگنال با فرکانس پایین (خروجی IF) ایجاد می شود. فرکانس خروجی برابراست با اختلاف فرکانس امواج ارسالی و بازتابیده شده، که به علت اثر دوپلر ایجاد شده است. بر پایه این فرکانس وجود جسم متحرک و سرعت آن شناساایی میشود.

– سنسور های التراسونیک:
سنسور های التراسونیک بر پایه ارسال امواج فراصوتی و اندازه گیری پالس های منعکس شده متوجه جسم در حال تحرک در محیط میشوند. در واقع کارکرد آنها بر پایه تحلیل امواج صوتی و رادیویی است.حسگرها مثل رادارهای فراصوت یا ردیاب صوتی عمل میکنند و امواجی صوتی با فرکانس بالا تولید میکنند.موج بازتاب شده توسط حسگرها دریافت و تحلیل میشوند.
حسگرها زمان بین فرستادن سیگنال ودریافت بازتاب آن را محاسبه میکنند و فاصله جسم را اندازه میگیرند.

– سنسور های ارتعاشی:
اساس کار این سنسورها تشخیص لرزش است. آنها هیچ نیاز علمی در مورد طراحی سیستم های امنیتی برای خرید ندارند و در محیط کار یا خانه بکار میرند.

تجهیزات هشدار دهنده:
این تجهیزات انواع مختلفی دارند برای مثال:

– شوک سنسور: این سنسور با ايجاد شوك و يا ضربه ، پيامي را براي دستگاه مركزي ارسال ميكند و دارای دو نوع مكانيكي ( با لغزش دو پلاتين بر روي يكديگر ) ‌و الكترونيكي (‌ با استفاده از تكنولژي آلتراسونيك ) میباشد.

– پدال: يكي از پر مصرف ترين خبر كننده ها در فروشگاههاي طلا و جواهر و گالري ها پدال میباشد که با فشردن آن توسط پا، پيام اعلام خطر براي دستگاه مركزي ارسال ميشود .

– بلندگو و آژیر: در مواقع ضروری برای اعلام خطر مورد استفاده قرار میگیرد و هر دستگاه دزدگيري به يك بلند گو و يا آژير در سيستم خود نياز دارد .

-دستگاه تلفن کننده: وظیفه اين دستگاه در سيستم اعلام سرقت خبر رساني به مالك دستگاه و يا نيروهاي امنيتي و ويژه میباشد. بعضی از اين دستگاهها به تعدادی از شماره هاي ذخيره شده در حافظه خود تماس ميگيرند و با آژير پخش کردن به مالك دستگاه هشدار احتمال خطر در محل نصب دستگاهرا میرساند. نوع ديگر اين دستگاه بجاي پخش آژير به هنگام تماس تلفني آدرس و پيامي را كه مالك دستگاه بر روي آن با صداي خود ضبط نموده ، پخش ميشود و بنابراين كاربر ميتواند يكي از شماره هاي دستگاه را به نيروي انتظامي و يا گشت نگهباني محله اختصاص دهد . اين دستگاهها ميتوانند 2 يا 8 يا 12 و يا 20 حافظه شماره تلفن را ذخيره کنند و به هنگام خطر به نوبت شماره گيري كنند.

باتری: يكي از مهمترين قسمتهاي يك سیستم اعلام سرقت، باتري دستگاه میباشد كه متاسفانه از نظر برخي از نصاب ها، اين سيستم از اهميت كمتري برخوردار است ، اما بايد توجه داشته باشید در هنگام خطر اگر باتري دستگاه شما كيفيت پائيني داشته باشد و يا مناسب دستگاه نباشد و يا حتي از تاريخ نصب آن مدت زيادي گذشته باشد سيستم دزدگير شما به سادگي آسيب پذير خواهد بود!

نظر خود را ارسال کنید

مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0