ساعات کار شرکت روزهای شنبه تا پنجشنبه از 8 صبح تا 4 عصر
Blog

دوربین های پلاک خوان (LPR)

LPR که مخفف Licence Plate Reconition میباشد معنی لایسنس تشخیص پلاک را میدهد. LPR تکنولوژی جدیدی است که با استفاده از شناسایی کارکترهای اپتیکی موجود در تصاویر، پلاک های وسایل نقلیه را می خواند. این مدل دوربین ها علاوه بر ثبت پلاک، توانایی ثبت عکس پلاک خودرو را هم دارند .تمامی اطلاعات مربوط به خودرو با استفاده از اطلاعات زمانی قابل جستجو می باشند. یعنی با وارد کردن زمان به سیستم میتوانیم تمامی خودرو های عبوری را جستجو کنیم.
دوربین مداربسته پلاک خوان اولین بار در سال ۱۹۷۶ در بخش توسعه علوم پلیس انگلستان اختراع شد و تا سال ۱۹۷۹ کار می کردند تا اینکه قرارداد تولید صنعتی سیستم ها صادر شد.
سازمان پلیس برای اهداف قانونی متفاوتی از این سیستم پلاک خوانی استفاده میکند. برای نمونه میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
– تشخیص ثبت بودن و مشمولیت مجوز خودرو
– جمع آوری عوارض الکترونیکی برای جاده های مشمول عوارض
– فهرست بندی حرکات ترافیک
و غیره…
دوربین مداربسته پلاک خوان به طور اتوماتیک توانایی ثبت نوشتار پلاک ها و همچنین عکس راننده را دارد و کاربر میتواند از آنها بهره ببرد. این دوربین ها معمولا مجهز به نور مادون قرمز میباشند تا قابلیت فعالیت در طول شبانه را داشته باشند .

الگوریتم کارکرد دوربین پلاک خوان:
تشخیص و شناسایی در دوربین‌های پلاک خوان شامل هفت مرحله می‌باشد:

• مکان‌یابی پلاک یا همان Plate Localization : در این مرحله پلاک مشخص شده و در تصویر جداسازی می‌شود.

• جهت‌یابی و سایز بندی پلاک یا همان Plate Orientation and Sizing : در مرحله دوم ، عملیات تصحیح انحرافات زاویه‌ای پلاک و تصحیح اندازه آن در ابعاد مورد نظر صورت میگیرد.

• نرمالایز کردن یا همان Normalization : نرمال کردن تصویر به معنای کنترل و تنظیم روشنایی و کنتراست تصویر میباشد که در این مرحله انجام میگیرد.

• تقسیم‌بندی کاراکترها یا همان Character Segmentation : این مرحله مربوط به جداسازی و تقسیم بندی هر کارکتر در پلاک میباشد، زیرا همانطور که می‌دانید یک پلاک از چند حرف و شماره تشکیل شده است.

• شناسایی کاراکترها بصورت اپتیکی یا همان OCR : در مرحله پنجم این سیستم ، با استفاده از OCR، کاراکترهای جداسازی شده را شناسایی میکند و بصورت حروف آلفانومریک ذخیره میکند.

• تجزیه تحلیل ژئومتریک یا همان Geometrical Analysis : در مرحله بعدی، کاراکترها و موقعیت‌های ثبت شده براساس قوانین مخصوص هرکشور، تجزیه و تحلیل میشوند.

• میانگین گیری از چندین مقدار شناسایی شده از چند زمینه یا همان The Averaging: در مرحله آخر این الگوریتم، برای اطمینان حاصل کردن از صحت پلاک شناسایی شده، از چندین مقدار، میانگین گیری می‌شود.

حال به ویژگی های مهم LPR، در دوربین مداربسته میپردازیم:

– رکورد دسترسی به خودرو و جستجو برای بررسی پس از رویداد.

– ماژول IURM-5200 Professional LPR، اطلاعات خودرو مانند شماره پلاک و همچنین مدل خودرو، لوگو و رنگ را فراهم میکند.

– هر یک از این عناصر تا شش ماه قابل دسترسی و قابل جستجو است (با استفاده از یک قاب زمان یا شماره صفحه).

– خواندن و شناسایی اطلاعات خودرو در زمان واقعی

– ماژول LPR حرفه ای iVMS-5200 می تواند به طور خودکار اطلاعات مربوط به شماره های پلاک را از وسایل نقلیه عبوری ثبت کند

– گرفتن عکس های فوری، و ارائه اطلاعات در یک روش کاربر پسند برای شناسایی موثر وسایل نقلیه.

همچنین میتوانیم بگوییم دوربین های LPR ویژگی های زیر را دارا میباشند:

– حداکثر سرعت تشخیص این دوربین، در سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت میباشد

– نرخ تشخیص آن ۹۶٪ یا حتی بالاتر میباشد.

– از صفحات شماره اتحادیه اروپا پشتیبانی میکند.

– فاصله ی دوربین برای پشتیبانی، از ۱۰ متری با نصب مناسب میباشد.

سخت افزار دوربین پلاک خوانی:

سیستم هوشمند پلاک خوان، با گرفتن تصاویر از دوربین هایی که در هر درب نصب شده اند، با الگوریتم های پیشرفته، متن مربوط به پلاک را استخراج میکند و با دقت بسیار بالایی آن را میخواند و ثبت میکند تا در قسمت های دیگر نرم افزار بتوان از آن استفاده کرد. باید توجه داشت که این سیستم در کارکرد هماهنگ با تعداد زیادی از انواع دوربینها برای انجام پردازش تصویر، توانایی لازم را داشته باشد. بهبود کیفیت سیستم تصویربرداری شامل انتخاب نوع دوربین و نورپردازی میتواند تاثیر زیادی بر خروجی نهایی داشته باشد.

نظر خود را ارسال کنید

مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0