ساعات کار شرکت روزهای شنبه تا پنجشنبه از 8 صبح تا 4 عصر
Blog

احراز هویت بیومتریک چه فایده ای دارد؟

تشخیص اثر انگشت یکی از روش‌های بسیار رایج بیومتریک است. بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی و برقراری امنیت از ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری بدن انسان یا هر موجود زنده دیگر استفاده می‌شود. همانگونه که از واژه بیومتریک بر می‌آید در این روش با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی ، از اندام‌ها برداشت‌های ثابت و یکتایی می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یک گذرواژه یکسان و تقلیدناپذیر و گاه تغییرناپذیر استفاده کرد.

به‌طور کلی ویژگی‌های بیومتریک به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1. خصوصیات وابسته به فیزیک انسان: این دسته از ویژگی‌ها به مجموعه‌ای از خصوصیات همراه انسان اعم از اثرانگشت، عنبیه چشم، چهره، DNA و غیره اشاره دارد. این ویژگی‌ها عمدتاً از بدو تولد انسان و حتی قبل از تولد انسان شروع به شکل‌گیری نموده و تا آخر عمر در بدن انسان ثابت و غیرقابل تغییر می‌مانند.

2. خصوصیات رفتاری انسان‌ها: این ویژگی‌ها در حقیقت خصوصیات ناشی از رفتارهای انسان‌هاست نظیر راه رفتن است که گاهی با نگاه کردن آن از پشت سر می‌توان تشخیص داد که وی کدام یک از دوستان است، نحوه فشردن دکمه‌ها و غیره که می‌تواند بیانگر مشخصات یک انسان خاص باشد.

مزایای استفاده از سیستم تشخیص اثر انگشت:

در چند سال اخیر‌، استفاده از تشخیص اثر انگشت برای شناسایی افراد کاربرد فراوانی پیدا کرده است. ویژگی‌های برتر سیستم‌های تشخیص اثر انگشت مثل سرعت بیشتر، هزینه‌ کم و همچنین سازگاری در مقایسه با انواع دیگر دستگاه‌های بیومتریک، باعث محبوبیت بیشتر آنها شده است. با این روش تقریباً می‌توان مطمئن بود که شخص همان است که باید به منابع دسترسی داشته باشد. همینطور مشکلاتی مانند فراموش کردن رمز عبور یا گم کردن را برطرف نموده است. این روش نیازی به آموزش ندارد و امکان سرقت نیز بسیار کم و در پاره‌ای از موارد صفر است. هر شخص یک الگوی جداگانه اثر انگشت دارد که کاملا انحصاری و منحصر بفرد است.

در دستگاه های تشخیص اثر انگشت، نوعی سنسور تشخیص اثر انگشت وجود دارد و برای ایمنی کامپیوترها و سیستم‌ها به کار می‌روند.

ویژگی‌های ماژول اثر انگشت:

از ویژگی‌های این سنسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شامل مجموعه تصاویر و همچنین الگوریتم تراشه
• مصرف برق کم، عملکرد عالی، اندازه کوچک و هزینه کمتر
• فناوری نوری حرفه‌ای و ماژول دقیق براساس تکنیک‌های توسعه یافته
• قابلیت‌های پردازش تصویر خوب و عکس‌برداری با وضوح 500 نقطه در اینچ (DPI)

بنابر این احراز هویت توسط شاخه های بیومتریک، ایمنی را درصد قابل توجهی بالا برده است.

نظر خود را ارسال کنید

مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0