ساعات کار شرکت روزهای شنبه تا پنجشنبه از 8 صبح تا 4 عصر
Blog

انواع زوایای دوربین مداربسته

یکی از پارامترهایی که در مشخصات فنی یک دوربین مداربسته موجود است، زاویه تنظیم یا Adjustment Range میباشد که این پارامتر در دوربین های مختلف دام، بولت و .. مختلف است. این مشخصه نشان دهنده آن است که پس از نصب، ما در چه زوایایی میتوانیم بدنه دوربین را تنظیم کنیم. به طور معمول بدنه دوربین های مداربسته طوری طراحی شده اند که بهترین زاویه گردش را داشته باشند و امکان تنظیم کردن دوربین را برای داشتن بهترین تصویر به ما بدهند.

زوایای دوربین مداربسته:

زاویه دید افقی: در دوربین های مداربسته، به طور معمول منظور از زاویه دید، زاویه دید افقی میباشد، زاویه تحت پوشش تصویر در راستای افق را زاویه دید افقی میگوییم.
زاویه دید عمودی: به زاویه دید دوربین در راستای عمودی، زاویه دید عمودی گوییم.
زاویه دید قطری: دید افقی و عمودی باهم، باعث تشکیل یک مستطیل میشوند. زاویه تحت پوشش قطر این مستطیل را زاویه دید قطری می نامند.

المان هایی که زاویه دید دوربین مداربسته، به آن وابسته است:

فاصله کانونی لنز:
فاصله کانونی در سیستم‌های نوری همانند لنز دوربین‌های مداربسته، به معنای میزان همگرایی (فوکوس) یا واگرایی (دیفیوز) شدن پرتوهای نورمیباشد و بسته به فاصله کانونی، قدرت و تمرکز نور تغییر میکند، به این صورت که هر چه فاصله کانونی، کوتاه تر باشد، قدرت و تمرکز نور بیشتر و هر چه فاصله کانونی بلندتر باشد، قدرت و تمرکز نور کمتر می‌شود و در سیستم های مداربسته هرچه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود.

اندازه چیپ تصویر:
اندازه چیپ تصویر نیز در زاویه دید دوربین تاثیرمیگذارد. در دوربین هایی که لنزهای مشابه دارند، دوربینی که دارای چیپ تصویر بزرگ تری باشد زاویه دید بیشتری هم دارد. اما به دلیل اینکه دوربین های مداربسته امروزی، دارای چیپ هایی با اندازه مشابه هستند،از این المان کمتر برای بررسی زاویه دید دوربین استفاده میشود.

نوع برش تصویر با توجه به نوع زاویه دید:
در زاویه دید دوربین، نوع برش تصویر نیز می تواند تاثیر داشته باشد. با توجه به استاندارد تصویر، امکان دارد تصویر با نسبت های متفاوتی برش داده شود. برای نمونه، در سیستم های تلویزیونی قدیمی برش تصویر معمولا به نسبت ۴:۳ بود یعنی اگر عرض تصویر چهار باشد ارتفاع آن ۳ خواهد بود و در استانداردهای جدید این برش معمولا به صورت ۱۶:۱۰ یا ۱۶:۹ میباشد که، نتیجه آن تصویر عریض خواهد بود و زاویه دید افقی بیشتر خواهد شد.

نحوه محاسبه زاویه دید دوربین:
برای محاسبه زاویه دید دوربین از جدول زیر استفاده می شود

نظر خود را ارسال کنید

مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0